Sunday, April 11, 2010

Life After Marriage...

ish2..arini aku nak cerita topic hangat sket..memandangkan cuaca panas..so topic pun panas...kawen??bersedikah anda untuk berkongdi kehidupan dengan orang lain??sat2 aku pikiaq bagi..bukan apa..da kawen tak leh nak huhahuha da..nak p kluar ngan kawan2 pun ada bodyguard..hehehe maafla orang laki tersamakan korang jadi bodyguard..takkan nak kata life jacket plak kot??hahaha

tanggungjawab suami terhadap isteri...
aritu aku p la kursus..kursus kawen..ceeeewah awai aku p..ada la satu slot ni ngn satu ustaz ni..antara ingat da lupa nama dia..ustaz ni cakap..selama saya kawen, saya tak bagi isteri saya masak melainkan saya teringin nak rasa.. sebabnya tanggungjawab seorang suami adalah menyediakan tempat tggl, pakaian, makan dan minum..so maknanya dia sediakan makan dan minum so isteri ni dok makan dan minum je la..

kalau macam tu..sedar la kaum laki oi...jgn dok suruh isteri ja pandai masak..hampa semua pun p la belajaq..ni dak keja nak suruh orang pmpn ja masak..pastu bila orang da penat2 masak kompelin plak..asal ayang masak tak cukup garam??tak cukup masam??ish mcm2 tak cukup,,ada gak aku nak lempang..agak2 kalau dia masak, mampus tak rasa apa..ish2..apa da cuba belajar bersyukur..kang dapat isteri yg queen control yg tatau masak lgsg baru tau..pastu mkn kedai la hari2..kihkihkihkih...

lagi satu, yg aku marah sgt..laki ni kalau isteri da penat dok bertungkus lumus kat dapur tu, dia slumber ja tgk tv tak pun tdoq..ish2..tak munasabah@munasarawak tui..cuba la tolong p kupaih bawang ka, basuh pinggan ka, takpun emr..kemas umah, mop lantai..tak pun gentlemen sket,"ayang penat masak tak pa abg tolong kemasa, basuh pggn..phew!!!best siot..semoga Allah bagi seorang laki begitu kat aku..

aku selalu tgk family kakak aku yg sulung sbb aku selalu lepak ngn muka tak malu dok umah dia..kalau dia da masak nnt abg ipar aku tolong kemas dapur, basuh pggn..wo jeles...baiknya..bukan baru kawin setahun 2..da 8 thn..alhamdulillah.. penah ja kalau kak aku balik lmbt abg aku masak nasik..nanti kak aku balik masak lauk..best2..."mohd khairul izzuddin make sure awak jadik macam tu!!!",..tu doa saya untuk awak...

tu kire tanggungjawab suami..so lelaki jangan nak ngelat...jalankan tanggungjawab...

seterusnya tanggungjawab isteri..pendek ja..taat kepada suami...so isteri2 dan para wanita, taat la...senangkan..heheh

da la..kepada kawan2 yg nak kawen aku harap sama2 la mengalah..jangan asik sama2 nak menang..bahaya untuk perhubungan...lagi satu...mengalah tak bererti kalah..

"...diantara tanda-tanda (kebesaran dan kekuasaan) Allah adalah Dia menciptakan jenismu pasangan-pasangan agar kamu(masing-masing memperoleh ketenteraman dari (pasangan)-Nya, dari dijadikannya diantara kamu mawaddah dan rahmah. Sesungguhnya yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi yang berfikir..." (Al-Rum ayat [30]:21)

1 comment:

  1. mmm soal masak2 ni, slalunya, lelaki single je banyak complain, sbb diorang tak merasa kawin lg kot... + (kalu yg single lg) balik umah je, mak dah masak. automatically they think that bakal isteri WAJIB pandai masak... lelaki lepas kawin plak complain (openly) to women yg diorang gemuk, kene kuruskan badan. but the men yg belum kawin ni, diorang senyap2 je, yg daring + miang je yg berani tegur walaupun die tgk mcm baik...tah la ape motive diorang...maybe sedap utk diorang tgk badan wanita yg hot2 ni...LOL..kite tgk cermin dulu sblm mengata ye...
    camni la, di rumah, Rasulullah kita slalu tolong with the chores. Rasulullah tak pg tgk TV/tido/men game masa isteri memasak.
    lagi satu, guys yg nak isteri pandai masak, the guy sendiri pon kena la pandai masak. nnt isteri sakit/mengandung, tak perlu la berlapar sampai isteri abis pantang...LOL
    ok back to married men. i heard, people lepas marriage, diorang dah tak kisah kalau isteri pandai masak. isterinye tugas bukannye masak dan masak dan masak... penat wooo... skrang ni ramai je isteri yg kerja.
    pagi: buat sarapan/persiapan
    siang: kerja
    ptg: masak + clean the house + jaga anak (kalau ada)
    kalau ada suami yg malas, opsss penat juga...
    so far i heard, ramai suami isteri pandai compromise... so its no big deal... i think, whateber it is, communication is the best key. one time i heard of ceramah di IKIM. ustazah kata, suami isteri perlu la banyak bersentuh2an, BUKAN bf-gf tau, TAPI suami isteri...means sentuh, not in sexual manner, just for loving manner.
    contohnya (real life), ada suami A suka family yg besar, so isteri B said, kalau nak anak ramai, u kenala tolong with the chores. A pandai jahit baju anak, jahit curtain, kemas rumah and raise the kids, while B can cook, and help around.
    best tak? best kann... huhuhu inshallah, pas kawin suami/isteri yg kata nak partner gini...gini...gini... in the end, it wont turn out as perfect as they expected...
    k dah

    ReplyDelete